W ubiegłym tygodniu mieliśmy okazję podzielić się naszym doświadczeniem w zakresie postprodukcji i rekonstrukcji filmów podczas wydarzeń zorganizowanych przez festiwale EnergaCamerimage i American Film Festival.
Punktem wyjścia do obu paneli była nasza koprodukcja HOPPER/WELLES w reżyserii Orsona Wellesa, która znalazła się w programie festiwali EnergaCamerimage oraz American Film Festival. Niezwykły dokument powstał z ponad 5 godzin materiału, zapisu rozmowy, którą w 1970 roku przeprowadził autor Obywatela Kane’a z Dennisem Hopperem. Aktor i reżyser był wtedy u szczytu popularności, którą cieszył się po premierze kultowego Swobodnego jeźdźca. Film został wyprodukowany przez Filipa Jana Rymszę (Druga strona wiatru, Komar) przy współpracy Boba Murawskiego (Grindhouse Releasing) oraz Wojtka Janio (Fixafilm).
W ramach US in Progress, wydarzenia branżowego towarzyszącego American Film Festival, odbył się panel „We’ll fix it in Poland: Hopper/Welles case study”, w którym wzięli udział CEO Fixafilm Wojtek Janio, kolorystka Małgorzata Grzyb oraz producent filmu Filip Jan Rymsza. Uczestnicy rozmawiali z Martą Bałagą (portal Cineuropa) o pracy nad dokumentem HOPPER/WELLES oraz możliwościach współpracy między Europą a Ameryką, których stymulacja jest jednym z głównych celów programu US in Progress. Fixafilm jest stałym partnerem wydarzenia od sześciu lat; fundując nagrodę w postaci usług postprodukcyjnych, angażujemy się w ukończenie amerykańskich filmów niezależnych. Podczas tegorocznej edycji nasza nagroda powędrowała do dwóch projektów – Homebody reż. Joseph Sackett, prod. Joy Jorgensen oraz Ludi reż. Edson Jean, prod. Fabiola Rodriguez i Mark Pulaski.
Z kolei w ramach toruńskiego festiwalu EnergaCamerimage odbyło się seminarium poświęcone rekonstrukcji i produkcji filmu HOPPER/WELLES. Wzięli w nim udział laureat Oscara, montażysta Bob Murawski, producent Filip Jan Rymsza oraz CTO Fixafilm Łukasz Ceranka. W moderowanej przez Olafa Budka dyskusji uczestnicy rozmawiali o wyzwaniach związanych z rekonstrukcją materiału filmowego zrealizowanego przez Wellesa na taśmie 16mm w 1970 roku oraz kreatywnej roli producentów próbujących odczytać intencje twórcy sprzed 50 lat.
Ze względu na ograniczenia spowodowane pandemią COVID-19 oba festiwale i towarzyszące im wydarzenia branżowe odbyły się na platformach internetowych, dostępnych dla zalogowanych uczestników.